Close

#Oikikseen2021 – valmennuskurssivastaavien terveiset

Moikka! Olen Heidi Ruotsalainen, kolmannen vuoden oikeustieteen opiskelija ja toimin toisena Judica-valmennuksen valmennuskurssivastaavista tänä vuonna. Ovet oikikseen avautuivat minulle toisella hakukerralla, kun sain motivaation, lukutekniikan sekä aikataulutuksen kuntoon. Ensimmäisellä hakukerralla sisäänpääsy tyssäsi itseluoton puutteesta johtuvaan vähäiseen motivaatioon sekä epätietoisuuteen siitä, mitä oikeudellinen teksti on, mitä se pitää sisällään ja miten sitä luetaan. Myös aikataulutuksen suhteen olin ensimmäisellä hakukerralla liian kunnianhimoinen, mikä lopulta johti siihen, ettei viimeisillä viikoilla jaksanut enää lukea.

Suurena erona ensimmäisen ja toisen hakukerran välillä oli oman opiskelutyylin ja jaksamisen tunnistaminen. Kun ensimmäisellä hakukerralla laadin lukusuunnitelmani ja ajankäyttöni sen perusteella, minkä olin muilta kuullut toimivan, toisella kerralla laadin sen itselleni sopivaksi. En myöskään vaatinut enää itseltäni kymmenen tunnin lukupäiviä, vaan asetin sen sijaan esimerkiksi sivumääriin perustuvia oppimistavoitteita ja hyödynsin lukuaikani tehokkaasti. Lisäksi pieni tutustuminen oikeudelliseen tekstiin ja lukutekniikkaan ennen luku-urakan aloittamista auttoi minua sisäistämään tekstiä paremmin, kun opin erottamaan tekstistä oleelliset asiat sekä esimerkiksi jäsentämään normit pääsääntöön ja poikkeukseen.

Oman sisäänpääsyni kannalta minulle sopivan opiskelutyylin ja -tavan oppiminen oli ratkaisevaa, ja lisäksi se on hyödyttänyt minua nyt myös opinnoissani oikiksessa. On tärkeää huomata, että yksi tapa ei sovi kaikille, vaan on useita yhtä toimivia tapoja päästä haluttuun lopputulokseen, olipa se sitten lukeminen yöaikaan taikka kymmenen tunnin lukuajan kellotus puhelimesta.

Terveisiä Joensuusta!

Olen Mia Näppilä, toinen Judica-valmennuksen valmennuskurssivastaavista. Opiskelen toista vuotta Itä-Suomen yliopistossa, mihin omalla kohdallani ovet aukesivat toisella yrittämällä. Jos saisin mahdollisuuden yrittää uudelleen, mitä tekisin pääsykoekeväänä toisin? Ensinnäkin muistuttaisin itseäni valmistautumisen tärkeydestä. Hakukevääseen kannattaa valmistautua hyvissä ajoin miettimällä juuri ne itselle sopivimmat oppimistavat ja -keinot. Itselleni toimivinta oli jatkuva muistin testaaminen lukemisen aikana esimerkiksi keksimällä kysymyksiä käsiteltävästä alueesta tai tekemällä nopeita käsitekarttoja ilman kirjan apua.

Toiseksi muistuttaisin itseäni levon tärkeydestä, koska pääsykoekevät on raskas urakka. Väsyneenä lukeminen ei ole tehokasta ja liiallisesta stressaamisesta voi koitua paljon haittaa. Stressaajille vinkkinä: poista Jodel! Kevään aikana voi myös olla muutakin elämää kuin pääsykoekirjat. Monille tulee kevään aikana se hetki, kun tuntee seinien kaatuvan päälle ja mistään ei tule mitään. Näihin hetkiin itsellä toimi parhaiten esimerkiksi kävelylenkki tai puhelu kaverille. Pidin koko lukuajan seinillä post-it lappuja täynnä erilaisia motivaatiolauseita, kaikkea kannattaa siis kokeilla. Jos näistä keinoista ei ollut apua, hain kaupasta jäätelön ja yritin myöhemmin uudelleen. Judica-valmennuksella on käytettävissä henkilökohtainen tuutori, kehen voi ottaa yhteyttä esimerkiksi silloin, kun tuntuu siltä ”ettei ikinä pääse oikikseen”. Älä jää murheidesi kanssa yksin.